środa, 27 marca 2013

Mnie się wydaje-wydaje mi się

Gramatycznym błędem bijącym w tej chwili re-
kordy popularności jest umieszczanie na po-
czątku zdań krótkiej formy zaimkowej mi: mi się
wydaje , mi się to nalezy , mi się ten chłopiec nie
podoba , mi zabrakło wyobraźni. A dlaczego jest
to uchybienie tak rażące? Ano dlatego , że mi , ci ,
cię , go , mu to formy , które same dla siebie ak-
centu zyskać nie mogą , które tworzą jeden ze-
strój akcentuacyjny z wyrazem poprzedzają-
cym: PO-daj mi , U-fam ci , PRO-szę cię , ZA-bierz
go , PO-móż mu. Ponieważ pierwszy wyraz
w zdaniu jest zawsze pod akcentem , jedynie po-
prawne konstrukcje to: MNIE się wydaje , MNIE
się to należy , MNIE się ten chłopiec nie podoba ,
MNIE zabrakło wyobraźni. W środku zdanie-
po czasowniku-jedynie poprawne jest mi: wy-
daje mi się , należy mi się to , ten chłopiec nie po-
doba mi się , zabrakło mi wyobraźni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz